Stall Vall

lördag 5 augusti 2017

Närmar sig slutet

Buäääh, snart är semestern slut. På måndag är det dags att gå upp tidigt på morgonen igen.
Skulle lätt kunna vara ledig minst 2 veckor till. Barnen är ju så stora nu så det är inte längre semester att börja jobba igen liksom. Hann iaf klart snabbrenovering av bådas rum och ska måla om lilla toan innan helgen är slut. Om jag lyckas trassla loss mig ur maskeringstejprullen, vicket dötrist förarbete det är.

I tisdags var Karin och jag UTOMLANDS, det ni. Har jag inte varit sen 2011 och Karin minns inte ens när det var sist. Några kilometer över norska gränsen tog vi oss.
Med Sune i släpet för veterinärbesök hos Maria-Therese Engell som vi blivit tipsade om.
Mycket spännande, Maria-Therese gav ett väldigt sympatiskt och kunnigt intryck och så ligger det bara drygt 2 h bort så närmre än Husaby faktiskt.

 
Den här sommaren har innehållit mycket hundar och föl, i torsdags hälsade vi på vännen, distanskollegan och crabbet-arab-uppfödaren Anne och hennes familj.
Där finns hingsten Indian Crush som är jämnårig och halvbror med Sune, fölet Honey Bee (e.Sabih) och hennes mamma GKV Honey Bun DK, schäfern Odin och div andra. Även hackspettar fast de är mer vilda gäster än familj.
 
Jättemysigt och roligt att se hur hon bor. På vägen dit åkte vi via en annan distanskollega, Sarah, och lämnade ett träns som hon ska lämna vidare till köpare till mig (säljer ju av grejer som sagt) så då fick vi hälsa på ytterligare en gosig hund, hästar och en GRIS.
 
Försäljningen går sakta framåt, hittills har jag bara lagt ut i facebook-grupper så måste ta tag i att lägga grejerna på Hästnet också. Så töligt om en ska behöva packa o skicka grejer bara. Men det får det vara värt. Pengarna går rakt in på bebishäst-sparkontot.
 
Just precis, har börjat planera för framtiden. Känns som Starlight och jag bara är i början av vår "karriär" men hon är trots allt 15 år och med diverse bagage i kroppen. Fast hon känns verkligen jääättefin nu så jag hoppas på flera år av skojigheter till.
Att ha en 2-åring om 2 år skulle passa väldigt bra, då har S några år kvar att fasas ut och är 20 år när unghästen får börja tävlas. De första åren kräver den inte alltför mkt tid då de inte orkar jobbas med så långa pass. Minns när Sune började hänga med på promenader, han var helt vindögd efter 20 minuter stackaren <3. Men först sparasparaspara, sen får vi se när möjligheten finns för tillökning.









Indian Crush - så himla snygg och trevlig hingst.
 
Emil approves!
På kvällen skulle jag ridit på ridbanan men det hade spöregnat och Starlight var sandig, kall och spänd över hela ryggen så det blev ull- och regntäcke på och en promenad med efterföljande massage istället. Hon var sådär nöjd med att behöva gå i regnet men ryggen blev varm och mjuk igen iaf.

Deppig Lajtan
Igår red jag och Olivia galopp-Trossnäs-rundan, hon galopperade en sträcka på Starlight t o m, så himla kul att hon hänger med lite mer igen. Starlight såg nöjd ut och både hon och Zia var trevliga även om de var pigga, inget skvätt eller spökande.

Så jättejättefina <3
Idag testade jag ridbanan för första gången under igångsättningen och faktiskt så tog hon för sig riktigt bra trots den lite mindre inramningen av bana. Skulle gissa att ridbanan är 1/9 av körplanen på Hannäs. Red en hel del diagonaler och öppnor. Högeröppnor är svårast, hon vill gärna bryta av till skritt men när jag påminner henne om att fortsätta jobba så går det bra. Försöker fuska bara.
Jag tror vi börjar komma över ökningströskeln lite för diagonalerna, hon är mer samarbetsvillig så det känns lovande. Detta trots att det regnade av o till under passet.

Imorrn tränar vi för Anna, uppsuttet den här gången. Fun! Och så är det bara 2 veckor kvar av igångsättningen, sen är det som vanligt igen. Fun upphöjt till 1000!!

/G







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar