Stall Vall

måndag 12 juni 2017

3e gången gillt

Kollade Starlight i lördags och då såg hon inte halt ut längre men tog inte heller ut steget ordentligt så bättre men inte bra och det var samma idag. Nu tänker jag inte kolla mer förrän ET-Cilla kommer för jag blir bara besviken om det inte är nån skillnad.
Energinivån hos mig har varit hopplöst låg och jag tvingade mig att rida Sune igår och det hjälpte tack o lov som vanligt. Det enda som kan trösta en ledsen hästmänska är hästar tydligen.

Medan Karin håller på att distansera sig från distansen (hahahaaa) så är jag mer laddad än nånsin så det här farthindret var ju väldigt olägligt, som de alltid är.
Att ingen av oss ska åka på Laxåritten, som med distansrittmått mätt är en tävling nära, tar liksom knappt 2 h med transport att åka dit från oss, så har det skavt lite hos mig och känts som ett sånt waste att inte åka dit.
Så jag föreslog lite ohämmat till Karin att det är inte så att jag hosthost kanske möjligtvis ska rida en prova på-ritt på Sune på Laxå?

En normalfuntad person som fött upp EN häst i sitt liv känner ju säkert att NÄE, jag vill faktiskt debutera med min häst själv, tack så very much.
Men inte Karin inte, näe, hon blir istället eld o lågor och ser jättemycket fram emot att grooma oss istället, den foten vill hon ha kvar i distansen. Så tack vare att vi är i helt olika faser i livet så kompletterar vi varandra extra bra just nu.

Så efter att ha avanmält mig 2 ggr från Laxåritten så har jag nu anmält mig och Sune istället.

Fick lägga till en häst på mig i TDB, coolt!
Jag fick såå mycket energi tillbaka nu när jag fick ett mål att jobba mot och det passar perfekt att han är på en jättelåg nivå, jag ska "bara" styra runt honom så lugnt som möjligt i 3 mil uppdelat på 2 slingor. Vi kommer vara helt slut i huvet allihop efteråt.
Om vi ens kommer iväg, det är ju drull-Sune vi pratar om här, inte den stabilaste vikarien i verktygslådan.
Vi har verkligen iiiingen aning om hur han kommer bete sig. Han är ju som sagt rätt intensiv att umgås med men samtidigt lite sävlig och bekväm och avstängd om det blir för mycket för stackars hjärnan. Men kan bli jättespeedad också. Så vi vet inte alls hur han kommer pulsa t ex.
Karin har ju debuterat både Starlight och Zia men för mig är det första gången.

Sen har vi ju det där med uppspringning, han är ju enormt jobbig, ska bita på tyglarna o galoppera och flänga omkring okontrollerat. Funkar klart bättre när han fått jobba före men då tänker vi att han även lika gärna kan tycka att det är bra nu och vara så oengagerad så han knappt vill springa.

Med Sune finns det oändliga möjligheter för vad som kan hända, vilket är riktigt spännande.

Naturskydd i hagen när det regnar.

Ice fick inte vara med under granen och ville väldigt gärna följa
med mig. Hon är så fin nu när nästan all vinterpäls är borta,
bara lite kvar på rumpan nu.
Vi red ut en runda i blandade gångarter med Zia och Sune och han var riktigt duktig, brallade bara lite...
Mycket fokus på att rida lätt långsamt och "lite", då lyssnar han bra och sänker halsen och joggar på lugnt och mer avspänt. Hans galopp är underbar, väldigt trevligt att ligga och guppa lugnt bakom Zia.
Sen är han ju drälligast i stan och rätt vad det är så snubblar han på sin egna fötter eller halkar iväg med ett bakben skritten. Mycket som ska hänga ihop där.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar